Test & Guide: Cykelbelysning

Fredrik Albien, cykelspecialist och servicetekniker från Cykelaffären, Tvåhjulsmästarna i Färjestaden har testat cykellampor med olika ljusstyrkor vid mörkerkörning.


En mörk kväll i oktober var jag ute och testade olika cykelbelysningar. En timmes tur på upplysta vägar, cykelvägar och mörka stigar. Det var inte mycket folk i farten den här kväll, men de få fotgängare jag mötte under kvällen saknade alla reflexer(!). En dam hade visserligen en blinkade lampa på sin lilla hund. Jag mötte även tre cyklister varav två barn i 10-års åldern där båda saknade belysning samt en person som cyklade lagligt med belysning både fram och bak. 

Kortfattat om lagen vid mörkercykling är att en cykel ska ha strålkastare framtill som tydligt kan ses på 300 meters avstånd. En lampa baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på samma avstånd som framlyktan. Samt en röd reflex bak, vit reflex fram och vit eller orangegul reflex åt sidan. Saknas något av dessa kan böter utfärdas om 500 kronor per lyse som inte är i bruk.

Efter den här cykelturen, där jag reflekterat lite mer än vanligt, är jag inte förvånad att det är just denna tiden på året då det sker flest cykelolyckor. Dels är det många som helt enkelt slarvar med att använda belysning på cykeln och risken för halka. Bor du i södra delen av landet tänker du kanske – Halka i oktober? Ja faktiskt, blöta fallna löv som ligger i drivor på cykelvägarna kan vara lika luriga som ishalkan. Har du dessutom ingen belysning på cykeln kanske du inte ser löven förrän du halkat och ligger i lövhögen.


Hur gick det med testet då?

Jo, jag testade fyra cykellampor med olika ljusstyrkor. 65 lumen, 200 lumen, 500 lumen och 2000 lumen. Värt att tänka på här är att olika tillverkare har olika reflektorer och optik vilket påverkar ljusbilden och räckvidden. Mitt test gick ut på att se hur de olika ljusstyrkorna upplevs i mörkercykling. På bilderna nedan ser ni dels sikten från sadeln samt synligheten från 10 meters avstånd. 

65 lumen
65 lumen är alldeles för klent för cykling i totalmörker. Det var svårt att se vägen framför och därför rekommenderar jag att användning av en enklare lampa med denna ljusstyrkan duger endast för att synas på upplysta vägar i t.ex städer och tätorter. Blir det riktigt mörkt får man cykla väldigt försiktigt.

65lumen.jpg65lumen-10meter.jpg


200 lumen
200 lumen ger ifrån sig tillräckligt med ljus för att lysa upp vägen några meter framför mig, men fortfarande får man ta det försiktigt. En lampa med den här ljusstyrkan fungerar bra om du cyklar på vägar med gatlysen samt kortare sträckor som kanske inte är belysta.

200lumen.jpg200lumen-10meter.jpg


500 lumen
500 lumen lyser upp riktigt bra. Inga större problem att se vart man cyklar. En lampa med denna ljusstyrkan är för dig som vill lysa upp vägen ordentligt framför dig när du cyklar. Oavsett om det är gatlampor eller inte.

500lumen.jpg500lumen-10meter.jpg


2000 lumen
Lampan med 2000 lumen är ett utomordentligt val när man cyklar mountainbike i skogen i totalmörker. Den lyser upp riktigt bra och lampan har dessutom två separerade ljuskällor med zoom för att kunna justera ljusbilden. Med en så här ljusstark lampa får man tänka på att blända av vid möte med bilar om man använder den t.ex när man cyklar racer.

2000lumen.jpg2000lumen-10meter.jpg


Lamporna som testats:

  • Tec Duo (65 lumen)
  • Cat eye Volt 200XC (200 lumen)
  • Cat eye Volt 500XC (500 lumen)
  • Ledlenser XEO 19R (2000 lumen) 

Hos Tvåhjulsmästarna hittar du belysning för just ditt ändamål. Välkommen till oss!