STORIES / THM Alingsås & Vårgårda

Med ett enormt driv, framåtanda och seriositet driver trion, Johan Orbing 28, Joakim Remnås 32 och Edvin Arnstrand 21 Tvåhjulsmästarna Stampens Cykel i Alingsås och Vårgårda. Strategiskt uppbyggda butiker gällande både sortiment och service. De utmärker sig genom stilrena butiker med egen prägel och ordnade verkstäder med var sak på sin plats.


– Vi gillar att ha koll på prylarna, ordning och reda är A och O hos oss. Vi mår bra och trivs i en prydlig miljö och vi märker att våra kunder också gör det. Att driva butik idag kräver mer än vad det gjorde för 20 år sedan. Vi levererar inte bara riktigt fina cyklar, tillbehör och högklassig service. Att cykla är mer än bara just en cykel, det är en upplevelse. Och just det jobbar vi stenhårt med i vår approach och det sätt vi valt att bygga upp våra butiker på säger Johan Orbing.

Johan och Joakim, båda hemmahörande i Alingsås slog sina kloka huvuden ihop 2009, då anställda i en cykelbutik med tillhörande verkstad i grannstaden Göteborg. De båda hade under en längre tid velat starta eget och en dag kom möjligheten. Stampens cykel i Alingsås gick ut till försäljning och grabbarna, då endast 19 och 23 år såg sin chans och drömmen blev sann. Dörrarna till nya Stampens Cykel slog upp portarna 2010. 

EN CYKELBUTIK SOM UTVECKLAS – HELA TIDEN
Efter det har mycket hänt. De har hunnit bli 6 stycken heltidare och två extra samt att butiken i Alingsås har bytt lokal. 2016 öppnade de upp ytterligare en butik i grannorten Vårgårda där Edvin är butiksansvarig. Edvin började redan som 13-åring att extrajobba i butiken och har under praktiskt taget hela sitt liv ägnat timmarna åt att skruva cykel.

– Det började hemma i garaget, då jag fick hjälpa min farbror som är en duktig mekaniker. Jag fastnade direkt och har fortsatt fascinerats av cykel och att meka, testa, trampa och ännu har jag inte tröttnat säger Edvin.

I verkstan hänger verktygen prydligt på sina bestämda platser. Meka cykel är ett hantverk och kräver stor precision och kunskap. Stampens jobbar ständigt för att utvecklas inom service och hitta de rätta komponenterna.

– Service och mek är en stor del av verksamheten. Ingen cykel lämnar butiken förrän den är helt säkerhetskontrollerad och i toppskick för leverans ut till kund. Vi vet vad vi själva vill ha och strävar alltid efter att ge alla våra kunder det vare sig det gäller en vanlig klassisk standardcykel eller en eldriven MTB avslutar Johan Orbing.